top of page
Foto van schrijverRik Visser

De Meeste Organisaties Doen Innovatie Helemaal Verkeerd

Hoe Innovatie faalt. En Hoe Het Goed te Doen.


Hoe niet te innoveren

De meeste ondernemers en managers innoveren verkeerd. Soms doen ze het gewoon verkeerd en soms doen ze het heel verkeerd.


De verkeerde manier van innoveren gebeurt wanneer een leider te simplistisch en ad hoc naar een probleem in de organisatie kijkt, in plaats van na te denken over de bredere implicaties of de werkelijke oorzaken van de problemen. De heel verkeerde manier is het resultaat van FOMO of (intellectuele) luiheid, zonder een echte behoefteanalyse of overweging van de fit met de organisatie.


Verkeerd innoveren en heel verkeerd innoveren

Verkeerd innoveren begint bij een probleem. Er is te weinig grip op sales leads, medewerkers lijken ontevreden, of projectmanagers zijn te inefficiënt. De leider denkt diep na en ziet dat er direct nieuwe sales software moet komen, morgen holacracy moet worden ingevoerd, of snel een keuze moet worden gemaakt tussen Asana en Microsoft Dynamics. Succes is slechts een kwestie van het kiezen van de juiste softwaretool, cursus of boek en je bent klaar! Geef toe. Je bent hier geweest.


Heel verkeerd innoveren begint niet bij een probleem, maar bij een oplossing. Soms heeft de ondernemer tijdens zijn vakantie een boek gelezen dat hij wil uitproberen, hij heeft een nieuwe marketingmanager aangenomen die zweert bij Hubspot omdat het bij zijn vorige werkgever zo goed werkte, of een flitsende concurrent past een nieuwe methode toe. Gewoon die methode kopiëren of die softwaretool uitrollen en we zijn winnaars! Meer herkenbaar dan je zou willen toegeven?


Wat er allemaal fout zal gaan

Zowel verkeerde als heel verkeerde innovatie leiden tot dezelfde frustrerende uitkomsten:


  • Terwijl één probleem wordt opgelost, ontstaan elders andere problemen;

  • Pilotprojecten worden nooit afgemaakt;

  • Er ontstaan frustraties over “weer een nieuwe softwaretool” of “de baas probeert weer iets nieuws”;

  • Slechts ongeveer 10% van de functies van zeer dure software wordt gebruikt (kijk naar jou, Hubspot!);

  • Innovaties staan op zichzelf, in plaats van enige samenhang te hebben of elkaar te versterken;

  • Er wordt een kaartenhuis van “snelle oplossingen” gebouwd; en

  • Medewerkers ontwikkelen weerstand tegen verandering omdat ze zich overweldigd voelen door constante veranderingen die niet bijdragen aan hun werk of welzijn.


Waarom dit in het AI-tijdperk nog belangrijker is

Momenteel zien we overal ondernemers die haastig AI-tools aanschaffen. Soms uit angst om de boot te missen of de wens om innovatief te zijn. Vaak ook de droom om hun personeelsbestand te halveren.


Helaas is dit meestal niet eens verkeerd innoveren, waar ze tenminste nog met een probleem beginnen, maar heel verkeerd innoveren, waar ze simpelweg meedoen aan de hype.


Zelfs als tools echt werken, kun je niet anders dan rekening houden met de wensen en behoeften van je team en klanten. Innovatie moet mensgedreven zijn. De ene na de andere tool in je organisatie slingeren zal mislukken als je niet weet hoe het bijdraagt aan je strategie, aansluit bij je waarden, en het welzijn van je medewerkers verbetert.


In deze innovatieversnelling liggen meer fouten en dwaalsporen op de loer. En de gevolgen van misstappen zijn ook nog eens groter door het tempo van innovatie. Daarom: doe innovatie in de juiste volgorde. Neem de tijd om na te denken.


Hoe wel te innoveren

Eerst strategie

Verstandig innoveren begint met de vraag “wat is strategisch belangrijk voor mijn organisatie?” Hogere omzet of lagere kosten kunnen strategisch relevante prioriteiten zijn, maar ook klanttevredenheid, medewerker geluk, toekomstige innovatiekracht, operationele veerkracht, of een van de 9 andere categorieën die Too Much Tech hanteert.


Om effectief te innoveren, moet je periodiek met je leiderschapsteam bepalen wat strategisch belangrijk is. Dit gaat lang niet altijd over verandering; soms is het juist strategisch waardevol om niets te veranderen. Dit is absoluut geen advies om de strategie van je bedrijf elke 3 maanden bij te werken! Het doel is simpelweg een periodieke analyse van: waar moeten we ons nu mee bezighouden? Wat is must-have, wat is nice-to-have, en wat is pure afleiding? Als je dit goed doet, heb je per periode een lijstje van 2 tot 4 strategische prioriteiten.


Dan tactiek

Zodra je de 2 of 3 belangrijkste strategische prioriteiten van je organisatie helder hebt, kun je gaan nadenken over alle methodes en tactieken die je kunt gebruiken om dat doel na te streven. Dit kan een flitsende nieuwe AI-tool zijn, maar vaker is wat je nodig hebt helemaal geen technologie. Misschien heb je voor medewerkertevredenheid niet nog een app nodig, maar wel een beter kerstpakket dan een cadeaubon van €20 van Amazon? (Ja, dit is een waargebeurd verhaal.)


De hele truc in deze fase van tactieken bedenken is ook om na te denken over innovaties die meer dan een van je strategische doelen tegelijk nastreven. Ook is dit het moment waar je erbij stilstaat of een tactiek die helpt om je kosten te verlagen, niet dermate frustrerend is voor je personeel dat je personeelsverloop door het dak gaat. Met andere woorden: maak je elders dingen stuk in het nastreven van dit doel?


Vervolgens kies je een of twee innovaties om na te streven. Focus is hier het hele idee. Dat is natuurlijk moeilijk als je net tientallen geweldige tactieken hebt verzonnen, maar het is echt essentieel.


Ons advies is een makkelijk kortetermijnproject te kiezen met beperkte implicaties in combinatie met een moeilijker ambitieuzer doel. In innovatiemanagement noemen ze dat een ambidextere strategie, waarbij je incrementele innovaties combineert met radicale of disruptieve innovaties.


ChatGPT zegt hierover: “Organisaties die een ambidextere strategie hanteren, streven ernaar om tegelijkertijd efficiënt te exploiteren in hun huidige markt, terwijl ze ook exploratieve activiteiten ontplooien om nieuwe mogelijkheden te creëren. Dit vereist vaak een zorgvuldige balans en het managen van potentieel concurrerende prioriteiten binnen de organisatie.”




Dan pas de oplossing

Nu je weet wat je tactiek wordt, kun je harde succescriteria aan die tactiek hangen. Wanneer is het geslaagd? Wat is must-have? Wat is nice-to-have?


Hier is discipline vereist, want vrijwel iedereen heeft de neiging om de mooie beloftes van leveranciers en toepassingen mee te nemen in de wensen. En voor je het weet ben je weer heel verkeerd aan het innoveren, waarbij de oplossing het doel op zich wordt. Alles wat niet must-have of nice-to-have is, is irrelevant voor je selectie van de oplossing!


De succescriteria die je hanteert voor een tactiek, moeten dus rekening houden met je strategische prioriteiten en je waarden. Niet in de minste plaats hoe de oplossing kan bijdragen aan innovatievermogen in de toekomst.


En nu zijn we (eindelijk) daar waar de slechte innovators begonnen: we weten de oplossing die we willen uitrollen. Met het grote verschil dat we nu niet lukraak wat doen. Deze keer is de oplossing onderdeel van een strategie en is er op voorhand goed nagedacht over wat er nodig is om het te laten slagen. Dat wil niet zeggen dat de innovatie per se over rozen zal gaan, dat het met 100% zekerheid een goed besluit is of dat we wereldhonger hebben opgelost. Wel is de kans aanzienlijk groter dat je deze keer een innovatie hebt gekozen die realistisch is, draagvlak heeft, en bijdraagt aan dat wat het belangrijkste is voor je organisatie.



Laat je problemen even los

Zoals je hierboven ziet, hebben we het niet over problemen, maar over strategische prioriteiten en tactieken. Dat wil niet zeggen dat je als ondernemer nooit bezig moet zijn met je problemen. Als je keuken in de fik staat zouden we wel adviseren een brandblusser te pakken. Maar als er geen brand is, dan lijkt het ons onverstandig om elke paar maanden je brandblussers van plek te veranderen of een nieuw blusmiddel te kiezen omdat je zo’n interessante podcast hebt gehoord.


Maar zelfs als je een acuut probleem hebt dat nu een oplossing nodig heeft, is het handig om de oplossingen die je overweegt eerst te toetsen aan de eerder gestelde strategische prioriteiten en de waarden van je onderneming. Die prioriteiten en waarden in kaart brengen kan alleen op het moment dat de keuken niet in de fik staat. Daar zal je een rustig moment voor moeten creëren.


Neem hier dus de tijd voor. Laat je problemen even los. En als dat niet alleen lukt, vraag hier dan hulp bij. Wat je zoekt is namelijk mensgedreven strategisch innovatiemanagement. Toevallig doen wij dat al jaren en zijn we er goed in. We helpen je graag.


Wie heeft hier de tijd voor?!

Als jij en je managementteam je concentreren, doe je dit de eerste keer in een paar middagen. En onderhoud kost je een middag per kwartaal. Als dat niet haalbaar is, dan ben je veel te druk met van alles behalve leidinggeven aan je bedrijf. Als je als kapitein geen tijd hebt om de route uit te zetten, kun je net zo goed op een vlot dobberen.


Samen veranderen wij ambities in uitkomsten

Als je zelf niet alle kennis hebt, dan kan Too Much Tech je daarbij helpen. Samen met onze cliënten ontwikkelen we mensgedreven AI-innovatiestrategieën. De rolverdeling is daarbij helder:


JIJ kent je bedrijf, industrie en klanten als geen ander

WIJ kennen strategie, uitvoering, communicatie en teamdynamiek

SAMEN veranderen wij ambities in prestaties.


Bekijk toomuchtech.nl voor meer informatie over effectieve mensgedreven strategieontwikkeling.






Comments


Neem contact op

bottom of page